Aku ingin Bercinta… Terimalah cintaku


Pesan rasulullah:

“Sesungguhnya di kalangan hamba-hamba Allah itu ada satu golongan,mereka bukan dari golongan para nabi ataupun syuhada’,tetapi para nabi dan syuhada’ mencemburui mereka,tempat mereka di sisi Allah s.w.t.Kata para sahabat,khabarkan kepada kami siapa mereka? Rasulullah S.A.W bersabda: ” Mereka adalah satu kaum yang saling cinta-mencintai kerana Allah,bukan ada hubungan saudara-mara di kalangan mereka dan juga bukan kerana kepentingan.Demi Allah,di wajah mereka ada cahaya dan mereka di atas cahaya.Ketika manusia takut,mereka tidak takut.Ketika manusia bersedih,mereka tidak bersedih.Dan mereka berkata,sesungguhnya wali-wali Allah tidak takut dan tidak sedih.”♥

Suatu hari ketika menggunakan YM (yahoo messenger), seorang teman rapat saya telah mengungkap perbualan yg menyentak degupan jantung saya buat seketika…
kawan: nak tanya cket
aku: ye saya
kawan: kau ada doakan aku lagi x dlm doa
aku: owh… maaf lupalah
kawan: ~hurm
kawan: patutlah aku rasa susah nak faham apa yang dipelajari   kat sini

Juga perbualan saya dgn seorang pendidik saya…. menambah deras aliran darah saya
saya: cikgu, minta maaf byk2
cikgu: kenapa pula?
saya: saya dh lama x cntct dgn cikgu
saya: sejak lepas sekolah
cikgu: takpe, asalkan   ingat dlm wirid rabitah sudah memadai

***************************************************
ohh.. Ya Allah…
Buat semua guru2..saudara2, sahabat2 dan kawan2…
Maafkan diri ini yg leka dan tenggelam dlm hidup sendiri
MENJAGA UKHUWAH

Imam As Syafie pernah berkata:-
الحر من راع وداد لحظة وانتمى لمن افاده لفظة
“Orang yang merdeka ialah sesiapa yang memelihara kasih sayang walaupun kasih sayang itu hanya sedetik dan dia menghormati orang yang memberi nasihat yang berguna kepadanya walaupun hanya satu patah perkataan”

Saidina Umar r.a. pula:
” Demi Allah, waktu malam terasa begitu panjang bagiku jika aku teringat saudara seagamaku, lalu aku berharap segera tiba waktu pagi sehingga aku boleh memeluknya…kerana kerinduanku kepadanya”

Imam Hasan al-Banna:
“Kita juga mahu supaya bangsa kita faham bahawa mereka lebih kita sayangi daripada diri kita sendiri. Demi kasih sayang ini, kita sedia menjadikan nyawa kita sebagai taruhan demi mengembalikan kehormatan bangsa ini”

Ukhuwah ini perlu dijaga dengan sebaiknya. Ibarat menjaga anak pokok yang sangat sensitif. Jika tidak dijaga dengan elok, maka ia mudah mendapat penyakit dan makin lama-makin lemah. Begitulah juga dengan ukhuwah antara sahabat dan rakan2. Sekiranya tiada usaha untuk memelihara, maka hubungan akan menjadi renggang. Boleh jadi kawan rapat dari kecil pun bole bergaduh dan menjadi tidak rapat sekiranya ukhuwah ini tidak dijaga dengan baik.
SENTIASA MENDOAKAN SAHABAT KITA
Sebaik-baik ukhuwah bukanlah hanya dengan sembang, gelak ketawa atau  jalan sama-sama, itu bukanlah ukuran rapatnya hubungan persahabatan tetapi dengan kita mendoakan kebaikan baginya. Itulah tanda sahabat sejati yang sentiasa inginkan kebaikan bagi temannya.
hadith rasulullah:
“Hak seorang Muslim ke atas seorang Muslim ada lima: menjawab ucapan salamnya, melawatnya ketika sakit, mengiring jenazahnya ke perkuburan, memenuhi jemputan dan mendoakan rahmat (Tasymit) apabila beliau bersin” [Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

SEDIKIT KISAH UNTUK DIRENUNGI

Pernah dikisahkan suatu ketika Syahid dan Ahmad pergi mengembara mencari ilmu. Mereka menaiki bot untuk belayar ke Baghdad, gedung ilmu dunia ketika itu. Mereka pun bersiap dan menyediakan segala keperluan yang diperlukan. Maka tibalah hari yang dinantikan, mereka pun memulakan perjalanan mengembara ilmu mereka.

Sememangnya, Syahid dan Ahmad adalah kawan rapat. Dari kecil hingga besar. Macam-macam perkara mereka kongsikan bersama, main bola, belajar, sembang dan lain-lain. Ibarat pepatah melayu, bagai isi dengan kuku. Bagi Syahid, Ahmadlah kawan sehidup sematinya. Begitu juga dengan Ahmad……..

Sedang mereka asyik bersembang, mengenang kisah silam bersama, tiba-tiba muncul sebuah bongkah ais ( iceberg ). Mereka cuba mengelak tetapi tidak berjaya. Habis pecah berkecai bot yang mereka pandu.  Ahmad sempat berpaut pada serpihan kayu daripada bot itu. Syahid pula tercampak jauh dan hilang dibawa arus. Melihatkan kawan rapatnya tiada, Ahmad menjerit-jerit memanggil nama Syahid, ” Syahid! Syahid! Syahid! Mana kau, aku takut tinggal keseorangan……”. Sehinggalah Ahmad keletihan, dan terlelap……..

Sedar-sedar, Ahmad telah terdampar di sebuah pulau. Dia pun bangun dan pergi ke sana ke mari untuk mencari kelibat Syahid, tetapi tidak ditemuinya.  Dia pun tanpa berlengah terus menggunakan kemahiran serta kepakaran yang dipelajarinya ketika KRS ( kadet remaja sekolah ) dahulu, untuk meneruskan kehidupannya di pulau itu. Dia menggumpul kayu untuk membina pondok. Dia mengumpul buah-buahan untuk dimakan dan juga berburu.

Sudah dekat seminggu Ahmad terperangkap di pulau itu. Sudah puas diteroka seluruh pulau itu. Dan bermacam-macam alatan telah diciptanya daripada alam semula jadi, menara, katil, paakian dan lain-lain……….. Sehinggalah suatu hari, dia mula merasa bosan. Dia pun berdoa  agar ada bot lalu di pulau itu untuk dia pulang.

Tiba-tiba datanglah seorang nelayan yang tersesat lalu di tepi pantai. Ahmad pun memintanya  untuk dihantar pulang. Nelayan itu beretuju dan mereka terus berlayar bersama………………

Sedang termenung mengingatkan kampung halaman, tiba-tiba nelayan itu bertanya,” Bukan ke awak pergi belayar dengan seorang kawan?”. Terkejut Ahmad, dan bertanya” Macam mana pakcik tahu ?”. Balas nelayan itu ” OO0h, pakcik yang sewakan kamu bot ini. Tak ingat? Pakcik lupa nak suruh pulangkan bila. Tu yang pakcik cari kamu….”

” Ya, saya pergi dengan seorang kawan tapi bot kami karam dan dia hilang entah ke mana. Saya pun terpaksa teruskan kehidupan sendiri di pulau ini, cari makanan buat tempat tinggal. Semua atas usaha ikhtiar hidup saya…..” sambung Ahmad……..

” Salah, kau salah…… Untuk pengetahuan kau, Syahid tidak putus-putus mendoakan kau selamat dan  apa yang kau hajati tercapai.  Semua yang kau usahakan, bahkan kau pulang ini, jika tidak kerana Syahid nescaya kau mati di pulau itu.  Semuanya berkat doa syahid dan kau hanya mendoakan diri kau sendiri.  Tetapi Syahid sentiasa mendoakan kesejahteraan kau dan apa yang kau ingini tercapai……..

Sudahkah anda mendoakan sahabat anda pada hari ini………..?

Ust Izzuddin Selamat

Tinggalkan komen

Filed under akhlak islamiah, Tazkirah dan peringatan, Uncategorized

Tinggalkan Jawapan

